Vindarna vänder?

2004 publicerade en färggrann juristblaska resultatet av en intressant undersökning. Undersökningen gick ut på att ett gäng bolagsjurister på större svenska företag hade fått ranka vilka egenskaper som de ansåg vara viktigast hos de konsulter (dvs advokatbyråer) som de anlitade. Jag minns den här undersökningen väl. Högst upp på listan hamnade tillgänglighet, kompetens osv. Självklara egenskaper. Ingenting kan sägas om det. Jag vill också minnas att det bara var en enda egenskap som ansågs vara mindre viktig för uppdragsgivarna än konsultens eventuella jämställdhetsmedvetande. Jag har för mig att det var vilken färg som konsulterna (dvs advokaterna) hade på väggarna i fikarummen.

Med åren blir kanterna på mitt knivskarpa minne ibland lite suddiga, så jag medger att just den där sista detaljen kan vara fel. Men grundbudskapet var ändå att advokatbyråernas uppdragsgivare sket fullständigt i om advokatbyråerna kunde anses vara jämställda arbetsgivare eller inte.

Jag blev inte chockad av det resultatet. Jag tyckte aldrig att det var speciellt underligt. Med tanke på att de som fått svara (Sveriges största företag) knappast kan räknas till heta anhängare av "varannan damernas", så tyckte jag bara att siffrorna visade att statistik ofta kan sägas ge en mycket sanningsenlig bild av den så kallade verkligheten.

Men igår meddelade Dagens juridik att något har hänt.

http://www.dagensjuridik.se/sv/Artiklar/Klientbarometern-Jamstalldhet-allt-viktigare-konkurrensmedel/

I artikeln som redogör för de nya siffrorna sägs följande:

"Mer än hälften av de svarande (58,5 procent) anger att ‘byråns rykte i frågor som jämställdhet, integration och arbetsmiljö’ är viktigt att ta ställning till när man väljer konsulter. Jämför man med tidigare års undersökningar så är resultatet rekordhögt. Första gången den frågan ställdes, 2004, tyckte mer än hälften av klienterna att detta var ‘oviktigt’. "

Vad säger jag?

Hmm….

Jag är skeptisk.

Jag säger att jag skulle vilja se hur frågorna och svarsalternativen såg ut. Jag säger att jag skulle vilja se hur undersökningen gick till. Kort sagt, jag säger att jag skulle vilja kunna jämföra de här två undersökningarna, den från 2004 med den från i år, innan jag riktigt tror att det verkligen har skett något rekordartat ute på de svenska företagen sedan 2004.

Jag tvivlar nämligen på att det har skett någon reell attitydförändring. Trist, men det står jag för. Det mer sannolika är att statistikerna (eller mer bestämt: beställarna) bakom den här så kallade klientbarometern ville kunna visa på den här typen av trendbrott. Och därför har ställt frågorna och utformat svarsalternativen på ett annat sätt än man gjorde 2004. Eller, helt enkelt, att journalisterna har valt att beskriva mindre justeringar som trendbrott ("rekordhögt resultat").

Men.

Det är ändå givande läsning. Jag ler lite snett när jag läser. För även om det är som jag tror är det ändå inte så illa ska ni veta. Det är till och med goda nyheter. För det är någonstans där det börjar, samhällets attitydförändringar. Med hur man ställer frågorna. Med hur journalisterna tolkar svaren på de frågorna. Med hur vi läsare reagerar, vi som påverkar politikerna som ändrar lagarna som tvingar fram förändringar…

För en sak är säker. Den dag som advokatbyråernas uppdragsgivare på allvar ställer krav på att konsulterna måste vara jämställda arbetsgivare, den dagen kommer konsulterna också att bli det.

Över en natt om det skulle behövas.

lawyer.jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *