Reklamkonst

Reklamförbundets nya vd Björn Rietz säger i en intervju att reklam är konst. Jag tänkte försöka undvika diskussionen Vad Är Konst så här en tidig morgon och vill därmed lämna frågan om han har rätt eller fel därhän. Jag tänkte också sidsteppa frågan om reklamköparna alltid är ute efter den typen av kreativitet som det konstnärliga uttrycket innebär. Däremot hoppas jag innerligt att han med detta uttalande inte vill kratta manegen för framtida klotterreklam i tunnelbanorna:

"Kilroy was here. And he had some delicious Estrella chips with no artificial flavours and 100 percent sunseed oil."

Å andra sidan borde naturligtvis läkemedelsindustrin se stor potential i ett konstprojekt som det Anna Odell iscensatte vid en bro i Stockholm som examensarbete på Konstfack. Jag ser hennes produktplacerande på presskonferensen inför konstutställningen framför mig:

Jag låtsades vara psyksjuk. Tvångsmatades med Prozac och Xanacs. Nu är jag lyckligare än någonsin!

I övrigt anser jag att bland det roligaste som har sagts i frågan Vad Är Konst återfinns i Umberto Ecos Hur mycket kostar ett mästerverk.

Boulangerie-Andre-Renoux-43167.jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.